Financieel
Op deze pagina vind je de belangrijkste informatie voor vragen met betrekking tot de financiële afwikkeling voor de Roparun.
De kosten voor inschrijving voor Roparun 2023 zijn €3500,- per team. Dit bedrag moet worden voldaan aan Ropament B.V. (100% dochter van Stichting Roparun), die verantwoordelijk is voor de organisatie van het evenement. Dit bedrag wordt gebruikt om het evenement te organiseren voor alle deelnemers, denk hierbij aan locaties, sanitair, verkeer, vergunningen, beveiliging, communicatie en meer.
Ieder team is verplicht om geld op te halen voor het goede doel. Dit is mede geregeld door een bedrag van minimaal €2500,- aan loten (1000 stuks) te verkopen per team. Dit bedrag wordt rechtstreeks overgemaakt aan Stichting Roparun. De stichting zorgt dat het geld besteed wordt aan goede doelen die binnen de missie van Roparun vallen. Ieder team is vrij om, naast de lotenverkoop, acties, collectes, evenementen en dergelijke te organiseren om een zo hoog mogelijk bedrag voor het goede doel op te halen!
Roparun is opgesplitst in twee organisaties. Stichting Roparun is de organisatie die de donaties ontvangt en de gelden verdeelt onder verschillende goede doelen. Stichting Roparun is enig aandeelhouder van Ropament B.V., het kantoor wat de Roparun organiseert. Er zijn daarom ook verschillende rekeningnummers voor de verschillende doeleinden.
Lotengeld en donaties dienen worden overgemaakt op bankrekeningnummer NL36ABNA0466278330 t.n.v. Stichting Roparun (BIC: ABNANL2A). Vermeld overigens altijd je teamnaam en –nummer bij een betaling.
Betalingen zoals inschrijfgeld en bestellingen van shirts en andere verkoopartikelen dienen te worden gedaan op bankrekeningnummer NL58ABNA0460675117 t.n.v. Ropament B.V. (BIC: ABNANL2A).
Het betaalde inschrijfgeld en donaties worden niet gerestitueerd. Als je team om welke reden dan ook niet kan starten, zal je inschrijfgeld toegevoegd blijven aan de exploitatiebegroting van de Roparun.
Handmatig overmaken
Donaties voor de Roparun kunnen overgemaakt op de rekening van Stichting Roparun met IBAN-nummer NL36ABNA0466278330 onder vermelding van teamnummer en -naam. Indien bij een donatie het teamnummer en –naam ontbreekt wordt de donatie als donatie van derden geboekt en dus niet op het betreffende team.
Donatiemodule
De donatiemodule op de website is te vinden via de teampagina van het team.
Collecteren
Roparun maakt geen gebruik van een nationale collecteweek, maar biedt de mogelijkheid om te collecteren wanneer dit voor jouw team uitkomt. Hiervoor dien je als team een vergunning aan te vragen bij de betreffende gemeente, winkelcentrum of andere locatie waar je de collecte wilt organiseren.
Collectebussen zijn te leen bij Stichting Roparun. Deze kun je reserveren door een berichtje te sturen naar info@roparun.nl. Bij retour van de collectebussen wordt de verzegeling van de bussen verbroken en de opbrengst direct geteld. Dit bedrag wordt daarna zichtbaar op jouw teampagina op de website.
Loten
Ieder team is verplicht voor een minimaal bedrag van 2500 euro loten te verkopen. Dit is een vrij simpele manier om je teamopbrengst te verhogen. Het is dan ook toegestaan om meer dan het verplichte aantal loten aan te schaffen. Meer informatie over loten lees je hier.
Tijdens de slotavond van de Roparun willen we de opbrengst bekend maken. Daarom vragen we ieder team ervoor te zorgen dat de donaties voor die datum bij de Stichting op de rekening staan. Als je jullie donatie vóór de slotavond aan ons overmaakt dan heeft dat tevens als voordeel dat het team kans maakt op een prijs in het klassement voor de hoogste opbrengst. Het is dus aan te raden, ook al heb je nog niet het volledige bedrag binnen, toch al het beschikbare bedrag over te maken.
Het boekjaar van Stichting Roparun sluit op 31 juli en donaties die nog na deze datum worden gedaan tellen bij de opbrengst van de Roparun 2024.
Super dat je je wilt inzetten om een mooi bedrag op te halen voor de goede doelen van Roparun! Het team met de hoogste opbrengst zal gehuldigd worden op de slotavond. Twee dagen voor deze datum moet het geld op de rekening staan van de stichting, zodat de winnaar bepaald kan worden. Wanneer je bij de potentiële winnaars hoort, wordt je in de week van de slotavond hierover verder geïnformeerd. De winnaar van het klassement van de hoogste opbrengst hoeft geen inschrijfgeld te betalen bij deelname aan de volgende Roparun.
Ieder team heeft de verplichting om 1.000 loten van de Roparunloterij af te nemen. Deze loten kosten 2,50 euro per stuk en kunnen doorverkocht worden aan familie, vrienden, collega’s, enz. Het totaalbedrag van 2.500 euro wat het team hier mee binnenhaalt wordt opgeteld bij de donatie van het team en telt dus mee voor het klassement om de hoogste opbrengst per team.
Een team mag ook meer dan de verplichte 1.000 loten afnemen om zodoende de opbrengst te verhogen.
De vergunning is alleen geldig voor verkoop van loten in Nederland. Teams uit andere landen dienen er rekening mee te houden dat de loten niet buiten Nederland verkocht mogen worden.
Nee, teams moeten gebruik maken van de collectebussen van Stichting Roparun. Deze bussen zijn verzegeld en worden bij inlevering door twee medewerkers van Roparun geteld. Dit zijn eisen vanuit het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF), om te waarborgen dat het gecollecteerde geld daadwerkelijk bij de daarvoor bestemde doelen terecht komt.
Stichting Roparun staat bij de belastingdienst geregistreerd als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Hierdoor zijn giften aan Roparun aftrekbaar van de belasting. Let op dat dit alleen geldt wanneer de donatie rechtstreeks (of via donatiemodule) aan Stichting Roparun wordt gedaan, en niet wanneer iemand dit bijvoorbeeld eerst aan jouw persoonlijke rekening overmaakt. Zie voor meer informatie over ANBI: www.belastingdienst.nl/giften.
Stichting Roparun staat bij de belastingdienst geregistreerd als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Wanneer een donatie rechtstreeks aan Stichting Roparun wordt gedaan, bijvoorbeeld via de donatiemodule op de website, (ook onder vermelding van een teamnummer), kan dit nog steeds worden aangemerkt als een donatie op een ANBI. Wanneer je via een privé- of bedrijfsrekening donaties verzameld, is dit niet het geval. Wij raden dan ook aan om altijd rechtstreeks aan de stichting te doneren of zelf als team een stichting op te richten.
Stichting Roparun heeft het CBF Keurmerk van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) ontvangen en heeft toestemming het CBF-logo te gebruiken in haar uitingen. Het is deelnemende teams onder geen enkele voorwaarde toegestaan het CBF logo te gebruiken. De naam Roparun en het goede doel mogen alleen door het team worden vermeld bij werving van donaties indien de baten uitsluitend, geheel en onverkort ten goede komen aan Stichting Roparun. Constatering op overtreding kan leiden tot uitsluiting van deelname.
Nee, het is niet verplicht om een stichting op te richten. Wij zien dat dit vaak gebeurd om zo de geldstromen binnen een team beter te organiseren.